Ligger inne på Västerår sjukhus!

God morgon! Vaknade precis upp på mitt rum på bb, tänkte skriva lite snabbt vad som hände i torsdags! Efter en sjukt stressig dag satte jag mig ner med älskling i soffan för att äntligen pusta ut! De kom några sammandragningar, inget ovanligt och inget ja direkt tänkte på, men de som va annorlunda var att det började göra ont i ryggslutet samtidigt, kom med 3-5 mellanrum! Gjorde ganska direkt bökigt ont i ryggslutet, från mitten och strålade utåt sidorna och neråt, kände inte igen smärtan men började bli nervös för exakt på samma sätt startade Isabelles förslossning fast de satt i magen! Gick upp och la mig, blev bara värre och värre, sa till älskling att det här är inte bra, inte bra alls, efter en stund låg jag bara och kved när de kom, fortfrande 3-5 min mellan, ringde förlossningen för säkerhets skull eftersom ja bara va i v 28! Dom sa att jag fick välja om ja skulle åka in direkt eller ta två Alvedon lägga mig och avvakta 1,1/2 h om de skulle ge med sig! Jag skulle inte tveka på att åka in iallafall för hon hörde hur ont jag hade, kunde knappt gå när de kom! Tog två tabletter la mig och älskling fick massera ryggslutet, vid 23 gjorde det superont, pallrade mig ner till duschen! Skönaste duschen nånsin, smärtan i ryggen försvann direkt men magen fortsatte att dra ihop sig! Vart riktigt lättad och gick och la mig, direkt när ja la mig började det kännas i magen när det kom en sammandragning, inte så mycket men det tröck neråt också! Försökte sova men de kom och gick, kollade på klockan och nu kom det var 2-3 min istället och det slog mig att så här kändes det med Isabelle efter några timmar! Men såg nog inte riktigt allvaret i det endå utan försökte sova, vid 1 gav jag upp, gjorde inte så farligt ont och de gick över efter 30-40 sek varje gång men nu var jag nervös just pga av jag kände igen detta så väl! Ringde förlossningen och dom tyckte jag skulle åka in direkt! Bestämde med älskling att han skulle va hemma med Isabelle, ringde en taxi och efter en halvtimme kom den! Gick bra att åka in men det kändes så konstigt, jag skulle ju inte åka in förrän om nån månad, inte nu, detta händer inte mig men! Väl där fick ja komma in direkt på undersökning, tyckte så synd om en överburen tjej som hade jätte ont som ja fick gå före! Väl då hade det faktiskt avtagit, gjorde inte så ont längre, vart kopplad till en kurva, vet inte vad de heter men de mätet värkar och fosterljud, bebisen var totalt sjövild, de va inga vanliga sparkar emellan sammandragningarna, hade vart så hela kvällen, sa till dom att de va precis som att hon satte igång sammandragningarna för magen for fram och tillbaka! Sen fick ja vänta på barnmorskan, en supergullig en, vid denna tidpunkt hade vilden i magen somnat och sammandragningarna kändes knappt nå! Jag skulle vänta på doktorn och måste tom slumrat till en halvtimme, skönt! När hon kom in där vid halv fem snåret på morgonen va ja helt borta, va som en dröm, lyckades berätta allt iallafall trots att jag skakade nå sjukt mycket! Nu va nästan sammandragningarna borta och de va så lugnt och skönt i magen! Läkaren som va ung och kvinnlig berättade vad hon skulle gö, först vanligt ultraljud sen vaginalt för att se tappen! Hon trodde jag skulle få åka hem i helgen med bricanyl tabletter! Började med vanligt, allt såg bra ut, sen de vaginala, då vart hon väldigt tyst och jag såg att hon vart mer allvarlig! Hon berättade att livmodertappen hade förkortast, sen om de va pga av alla värkar visste hon inte men hon trodde de! Nu vart det mer allvarligt och hon berättade att jag skulle få kortison spruta så bebisen lungor skulle utvecklas snabbare, skulle få två med 24 h mellanrum och även en brincanyl spruta! Hon gick iväg och jag fattade inte mycke då! Vart åter kopplad till magmaskinen och bebis började vakna, dessutom sammandragningarna men de va inte så farligt! Barnmorskan berättade vad som hände nu, hon sa att läkaren gick iväg och ringde Uppsala! Uppsala tänkte jag, hon sa att jag kanske skulle få åka dit, hjälp! Sen kom läkaren in och sa att de va fullt på neo här, för tidigt födda avdelningen, hade tydligen fötts väldigt många för tidigt i dagarna! Och att Uppsala va beredda på att kanske få in mig om de inte kunde stoppa allt med bricanyl tabletter! Gissa min panik här!! Uppsala, för tidigt född snurrade i mitt huvud! Inte nu, nej de går inte! Läkaren sa att ja blir kvar minst några dagar iallafall för observation så fick vi ta det steg för steg och se vad som hände! Fick sprutorna, en i skinkan, aj och bricanylen i armen, hade vid den tidpunkten jobbiga sammandragningar igen men det försvann en stund efter bricanylsprutan, yes!! Fick sen ett rum längst bort på förlossningssalen! Vilade men kunde inte sova, vart kopplad till mag grejen igen på morgonkvisten och nu hade det lugnat ner sig, fick sammandragningar men fick gå och kissa sen försvann de, får så när jag är galet kissnödig! Sen vart jag mycket lugnare för sprutan hade ju faktiskt hjälpt, ny går det åt rätt håll:) Barnmorskan sa att ja skulle få ett rum på bb och ligga där och ta det lugnt! Frågade om jag kanske skulle få åka hem nu när sammandragningarna var borta nästan, de kom och gick med tio min mellanrum men gjorde inge ont alls! Barnmorskorna sa att jag måste va kvar en natt för observation iallafall och få en till kortison spruta och att läkaren skulle undersöka tappen igen på morgondagen, idag alltså! Vart så glad och lättad:) Efter några timmar fick ja åka rullstol upp till bb, protesterade mot rullstolen, hade ju inge ont, men jag skulle inte få gå! Hon som skjutsade upp mig va med på Isabelles förslossning, super gullig tjej, möttes av en annan som va med innan skiftbyte på Isabelles förlossning:) Fick se att de gjort om bb, slagit ihop två våningar till ett, de va jätte fint, fick ett eget rum och jag frågade om ja fick gå och handla godis i cafeterian, skulle ja upp och röra mig skulle de va cool lugnt i magen annars fick ja endast gå och hämta mat i samlingsrummet! Hade sen innan fått veta att barn fick inte komma på besök då de gick rs virus men älskling fick! Men kände att jag ville inte att han skulle ut i detta väder och han skulle ner med Isabelle till BVC! Men kom på att jossan skulle med Robert till ortopeden så älskling packade ihop grejer till mig! Egentligen skulle inte dom fått kommit pga av smitto risker men eftersom jag inte hade nån liten bebis gick de bra, och ja va helt inställd på att få åka hem till Isabelle och älskling dagen efter! De kom med kläder och sånt och godis:D underbart med besök också:) ingen tv, ingenting på rummet, känns så dumt att sätta sig ute vid tv'n med alla som fått barn, olustig känsla! Tiden gick rätt fort ändå igår trots massiv saknad av skrutt och älskling! Tacka vet jag iphone och web tv och bloggar:P det gjordes ytterligare en kurva på kvällen, med denna fick jag trycka på en knapp så fort hon rörde sig i magen och nu såg man tydligt hur mycket starkare sammandragningarna blir när hon sparkar! Bm sa att jag har nog en känslig livmoder, när hon var still låg sammandragningarna på 0-3 sen kom vågor hela tiden som gick upp till 15-20 sen när hon sparkade drog de iväg till 40-60, men de kändes knappt eller inte alls,detta på en skala till 100! Samma imorse då drog de iväg till 80 men de enda ja kände var att magen drog ihop sig, härdad? Så kul att se hur de kommer och går som en våg men att inte kännas, sa att så här har jag haft sen v 18-19! Har aldrig reagerat förrens de gjorde ooont, och det ska man inte behöva göra heller! Fick andra sprutan av kortison fem imorse, öm i skinkan:P de första barnmorskan sa när hon kom in imorse var, ja då är det 27+4 idag:) sa då att hon får banne mig inte komma innan juni, blir klar med skolan 5, då skrattade hon bara:) Väntar på doktorn nu, på helgerna vet dom aldrig när de går ronden, de har akutfall då också! Men ja e inställd att åka hem, blir deprimerad utan skrutt och så länge de e lugnt i magen kan jag lika väl ligga i sängläge hemma:)? älskling får nog ta ut pappa dagar nu för jag vet inte alls vad ja får göra om ja får åka hem, blir absolut inga mer promenader iallafall! Jag får helt enkelt göra de då säger, tänker inte riskera nåt, känns som jag fått en varning nu liksom och få en bebis på 1 kg de e det sista ja vill:( Håll tummarna nu att livmodertappen inte förändrats sen igår morse:) och tack för alla gulliga kommentarer på fb:) och håll tummarna att bebis e duktig och stannar:):) <3 Oj vad långt jag orkade skriva på telefonen, skrivit det i omgångar sen inorse ifall de e hoppigt och rörigt:)

Kommentarer
Postat av: mammamelle

godmorgon tjejen!=) jag hoppas verkligen du får åka hem till de dina idag å att bebis vill stanna kvar ett bra tag till i magen=) usch vad tråkigt å behöva sova kvar sådär,det är det värsta jag vet,tur du har mobilen=)) många kramar till dig å din fina familj=)

2011-03-19 @ 10:13:54
Postat av: veronica

jag får tårar när jag läser det här martina, vad du är duktig och stark som sätter dig i en taxi till förlossningen UTAN micke. de hade jag aldrig klarat. blir stolt över dig :) <3 Nu ska ja hålla alla tummar och tår på att lillfröken stannar därinne tills de blir varmt och skönt ute :)



Ha det jätte bra och för guds skulle. Ta det lugnt nu :) Hojta till om du vill ha hjälp med något så kommer jag och lulle :D



<3

2011-03-19 @ 14:45:39
URL: http://sstromberg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0