ISOfix!!

Har börjat kolla lite smått på en ny bilbarnstol, nästa storlek och om det var en barnvagns djungel är detta ännu värre tror jag! Finns så många, och alla påstår sig vara säkrast, men av de tester jag läst nu så verkar BeSafe iZi Kid X3 ISOFIX, vara den allra säkraste, då kommer vi till prislappen,  5000kr, hur ska jag lägga fram detta för älskling:P Nämde för han att de ligger på runt 3000 och de tyckte han va dyrt, men när det handlar om sånt här då kan man väl inte snåla lr? Iallfall så ska det vara isofix, det har jag fått klart för mig:P

Så om nån vill tipsa om nån bra(SÄKER) bilbarnstol 0-18 kg med isofix så får ni mer än gärna hojta till för om vi åker till en barnaffär så kommer de garanterat lura på mig den dyraste och spela på mitt samvete och säga den här är klart säkrast, även fast de kanske har en som är lite billigare som är minst lika säker!



Läste detta om isofix från wikipedia! Hur vet man om bilen har sådanna där fästen då! MÅSTE VI KÖPA NY BIL PÅ KUPPEN OCKSÅ LR! HAHAH det vore nåt det:P

ISOFIX är ett fästsystem för bilbarnstolar som bygger på en internationell standard. Standarden (ISO 13216) har tagits fram inom den globala organisationen ISO i ett samarbete mellan forskningsinstitut, myndigheter, provningsinstitut, personbilstillverkare och barnstolstillverkare från 18 länder. Istället för förankring med bilens ordinarie bälten hakar man fast bilbarnstolen i bilens ISOFIX-fästen. Både bilen och bilbarnstolen måste vara försedda med ISOFIX för att systemet ska fungera. Bilar och bilbarnstolar kan kombineras oberoende av fabrikat. Bakgrunden till att standarden togs fram var att man ville finna en gemensam lösning på problemet med felaktigt fastsatta bilbarnstolar, när dessa spänns fast med vuxenbälten i bilar.

ISOFIX-fästena i bilar består av två fästpinnar, placerade strax bakom delningen mellan stolsdynan och ryggstödet. ISOFIX-fästena på bilbarnstolar består av en låsmekanism som passar fästpunkterna i bilen. Krav finns för att man tydligt ska kunna se när låsningen är korrekt, t.ex. genom färgskiftning till grönt och ett tydligt "klick".

En del biltillverkare började införa ISOFIX-fästen i sina modeller på frivillig basis kring millennieskiftet. I USA och Kanada kom lagkrav på ISOFIX-fästen under 2002. Inom ECE (vars reglementen tillämpas i Europa och i många länder utanför Europa) var kraven klara 2004. Det innebär i praktiken att så gott som alla nyare bilar har ISOFIX.

uppdateriing:

Internet är väldigt bra, hur har vi klarat oss innan?? Man kan tydligen sätta dit sånna där isofix fästen själv för en överkomlig summa! Pratade precis med älskling också, 5000 utbrast han, ska du ha en rolls royce bilbarnstol!! haha han är rolig han, frågade om vi hade sånna fästen, han fattade ingenting vad jag hysteriskt pratade om, han skulle iallfall kolla upp allt det här när han strax kom hem:)

Kosta vad dte kosta vill sa jag, jag ska ha det säkraste:P Om jag så ska få leva på vatten och ja vatten den närmsta tiden:P

Ska byta om nu till gympan:)


Kommentarer
Postat av: Jessica

Jag tror mer på Besafe iZi Kid än en bil med isofix! Den har ju fått högst betyg av de flesta och är den enda som klarar krocktester utan att gå sönder :).

Kan tipsa om att den finns i rosa för 4699:- och fraktfritt på www.babydrommen.se



Kram!

2010-03-11 @ 20:25:59
URL: http://agni.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag har för det första skrivit helt galet. Bil? Jag mena väl "en annan stol med isofix" får vi hoppas :D

Så nej du har inte fattat fel, jag har skrivit fel hihi. Skillnaden är väl dock att izikid inte har en bas som andra isofix stolar om jag har fattat det hela rätt :).

Säkrast verkar den vara i alla fall!

Kram på dig!

2010-03-11 @ 21:45:28
URL: http://agni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0