Hur tänker ni???

Vi är lite oense, eller varit här hemma angående dagis! Innan isabelle kom och när hon var liten sa jag, hon ska börja nångång efter 1 års snåret men det vart inte lika lätt! Jag älskar att ha henne hemma, jag är väldigt egoistisk i den frågan! Hon skulle ha börjat nu i februari men när jag fick veta att jag vart grvaid och ska plugga till juni så bestämde vi att hon ska börja i höst istället! Hur gör ni som har en liten och en bebis, går dne större på dagis?

Älskling tycker hon ska gå för den sociala biten, håller fullt med! Och jag känne rmer och mer att jag kan inte underhålla henne hela tiden, hon kräver mer känner jag och har börjat blivit rastlös nu när dte varit så kallt att vi inte gått ut på två dagar! Samtidigt känne rjag att det är så kort tid i hennes barndom som ja kommer kunna vara hemma med henne, om 2 år kanske man jobbar heltid och inte har nå val än att ha dom små ganska mycket på dagis!

Det vi kommit fram till nu är att hon ska få gå 2 dagar i veckan, 5 h vardera och börja i aug/sept! Tis-tors eller nåt sånt, så hon får komma ut och träffa andra barn mer, även fast jag själv skulle vilja ha henne hemma för jämnan! Hur gör ni andra! Och kom ihåg det är jäkligt lätt att tycka och tänka när man inte har barn själv!



Visst nu när ja mår bättre kommer ja kunna gå på öppis 2 gånger i veckan med henne men det är väl bra för henne också att vara ifrån sina föräldrar, men visst får man väl ha dom på dagis så lite man vill, man betalar ju ändå så dom ska ju bara vara glada, eller, ska ringa och höra:)

Jag kan helt ärligt säga att jag saknar inte att jobba, jag älskar att gå hemma med isabelle, men saknar att inte kunna hjälpa till mer ekonomiskt, älskling är bra underbar, det är han verkligen:)

Nåt som jag tycker är så skönt är att barnen kommer så länge älskling jobbar borta aldrig behöva gå på dagis mer än 4 dagar i veckan, dte är redan bestämt och båda är helt överens, så hur jag än kommer jobba sen så kommer dom vara hemma med pappsen alla fredagar:) Kom på mig själv med att skriva dom, ja jag måste utgå från att denna graviditet kommer sluta bra, annars blir man bara knäpp:)

Ska ta och sova strax eller känne rja mig själv blir de om en timme, att de ska vara så svårt att stänga av tv´n!

Mådde illa inatt när ja va upp och kissade, tänkte nej va fan det är för att ja ropade hej för tidigt men mådde yffsta imorse, mår fortfarande lite illa men spyr inte längre:D:D

Imorrn kommer pappa i den här lilla familjen hem:D:D Sen ska vi fira jul och att han är hemma i 11 dagar eller mer och att syrran kommer:D





Kommentarer
Postat av: Liw

här i stan får man inte ha barnet på dagis mer än 15 timmar/vecka om ena föräldern är föräldraledig osv. Man kan få 25 t men då ska det vara specialfall. Så ring och kolla innan ni bestämmer er, kan mycket väl finnas sådana regler hos er med.

Vi ska försöka skola in Mait innan mini kommer just för att få ha henne 15h/vecka samt att den första månaden med mini får Mait gå på dagis heltid om vi vill vilket kan vara skönt om det blir en för stor omställning. Tror att dagis är bra för dem för det första halvåret tror jag inte att ÖF är så jätte kul med en bebis OCH en ett och ett halvt åring. Men vad vet jag.. ;-)

kram

2010-12-21 @ 23:25:10
URL: http://liwetochvardagen.se
Postat av: Ella

Jag skulle välja dagis till det större barnet. Dels den sociala biten. Dels för att du ska passa på och "vila" själv med det lilla barnet. Det kan ju tex bli så olycklaigt så att det nya lilla barnet får kolik och skriker o skriker....du är då ensam iveckorna när karn jobbar borta, du måste vila då :P



Men det e 15 timmar/vecka som gäller när du e föräldrarledig. Antar att du kan välja mindre tid också. Oftast har de förslag på tider och dagar och kan ofta också komma överens med er föräldrar om hur det ska vara :)



Det blir nog bra med dagis ska du se....kan vara lite jobbigt till att börja med :) men både du o lillan vänjere sig snart :) :)



Hoppas att allt går bra för dig nu :)

2010-12-22 @ 13:25:33
URL: http://ella081.blogspot.com/
Postat av: mammamelle

det är verkligen svårt det dära=) William skulle/ska börja inskolning på dagis 1 mars men nu funderar man om det är någon vits med det ¨då nya bebis kommer juni/juli?han hinner knappt börja men å andra sidan så behöver de den sociala biten åxå å hur kul är det hemma med en nyfödd å man kanske inte alls har fulla tiden för william? först tänkte jag att ska jag ändåså iväg med Kew på dagis sina 15tim/vecka så varför inte William åxå när hans dagis antagligen blir vägg i vägg? men sen kom jag på härhemma att till hösten börjar Kew förskola å då blir det först med han till förskola å sen william till andra änden av stan för dagis sina timmar? så man hinner inte mer än hem emellan åså ska de hämtas? haha det är jättesvårt det där vi vet fortfarande inte hur vi ska göra?=) va hemma eller dagis? gå på dagis tills i höst å sen vara hemma sista tiden man är mammaledig?men hur blrir det då med dagis? kommer william bli otrygg tills det är dags att börja på dagis igen så det krävs en ny inskolning? haha ja tur man har en stund kvar å fundera=)

kram å lycka till i valet=)

2010-12-22 @ 14:40:01
Postat av: Linnéa

Även om det är bra att vara hemma med barnen, så är det även bra att få leka av sig med andra barn, lära sig lyssna på andra vuxna osv. Så 2-3 dagar i veckan är väl perfekt!

2010-12-22 @ 17:55:37
URL: http://emmalinneastorm.blogg.se/
Postat av: sabina

Samma här. 15h/vecka om man är föräldraledig eller arbetslös. Jag tror dte kan vara bra om det större barnet får leka lite med andra barn några timmar :) Är ju bra för utveckling och det sociala =)

2010-12-22 @ 19:06:15
URL: http://swilen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Underbart att vilja ha sitt barn hemma så länge som möjligt, låter perfekt med ett par korta dgr iveckan, man vill ju som mamma njuta av sina barn och hemma tiden. Härligt...

2010-12-23 @ 11:00:37
Postat av: Anonym

Vad glad jag vart av din kommentar anonym:) Det känns som en bra lösning:)

2010-12-23 @ 11:15:38
Postat av: Micaela abramsson

Ja har Alva på 15 tim nu när ja är hemma och hon får styra lite säljv hur mycket hon vill gå, Ja menar är det - 15 så mamma Micaela INTE ut och tar henne till dagis så är de. Men om hon vill gå så är de okej tycker jag, men ja förstår va du menar med att älska mammalivet. Och STORT grattis till graviditeten. Kram kram

2010-12-23 @ 15:53:38
Postat av: Mickis

Jag hade Nekisha hemma i 4 ÅR. Hon började tsm Med Newell Nu i höstas, då var hon 4 år och 4 månader och Newell var 2 år och 3 månader. Tyckte jag var perfekt att ha henne hemma så länge och han med för den delen..

Skulle helst vilja ha dom hemma jämt haha,, men dom trivs på dagis så det är ju bra men man är SJUK jämt :( Det ar de jag tänkte på när jag valde att ha Nekisha hemma medans jag hade en lite bebis också och det är sant, man är sjuk hela tiden tyvärr :( Hinner inte mer än bli frisk så går det nå nytt dom drar hem :(

Men det där är upp till dig själv, det är DU som måste känna inte lyssna på någon av oss andra vad vi skriver :) Det är du som är mamma och känner och vet bäst gumman. <3 Puss

2010-12-26 @ 12:08:12
URL: http://mickislammi.blogg.se/
Postat av: Martina

Michaela det där låter ju hur bra som helst:) skulle inte ha lust för fem öre att bubba iväg med isabelle och bebis om dte är ruggigt kallt:( Tack så mycket, hoppas det är bra med dig och lilla familjen:)

2011-01-03 @ 20:30:41
URL: http://martinaolofsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0