Klargöra en sak:)

Som jag har fattat det har mina åsikter om det här med rökning när man är med barn sårat folk! Ni ska veta att dte är inte meningen, det handlar inte om att hacka på någon, för skulle man inte bry sig om personen alls så skulle man väl vara glad om den rökte:)

Tror många inte riktigt förstår konsekvenserna av rökning:

Ungefär 14 % av gravida mammor röker under graviditeten, vilket betyder att ungefär 10 000 foster årligen utsätts för tobakens faror. Tobakens farligaste ämne, kolmonoxiden (oset), transporteras från mammans blodcirkulation direkt till moderkakan och via navelsträngen till fostret. Emedan oset alltid undantränger syret, är följden syrebrist hos fostret. På ultraljudsbilder syns detta omedelbart: rörelserna minskar och hjärtats slagfrekvens ökar, då fostret försöker effektivera sitt syreupptag. På cellnivå blir utvecklingen långsammare eller störs. En speciellt känslig tid är utvecklingen av hjärnan och centrala nervsystemet. Nikotinet i tobaken sammandrar blodkärlen i livmodern, moderkakan och navelsträngen, vilket minskar tillgången på näringsämnen och sålunda försämrar fostrets hälsa. Istället får fostret i sig bla. giftiga tungmetaller från tobaken.

Tobaken fördubblar risken för missfall eller för tidig födsel. Rökande mammor föder i medeltal mindre barn och risken för plötslig spädbarnsdöd är ungefär fem gånger större. Dessa barn insjuknar lättare i infektionssjukdomar, allergier och astma än barn till ickerökande mammor. De har också mera inlärningssvårigheter och är mera överaktiva i skolåldern.
Om du röker eller snusar när du är gravid får fostret i sig många skadliga ämnen. Det kan leda till att fostret växer för dåligt eller till och med dör. Det är inte lätt att sluta när man är beroende, men du kan få hjälp.

Om du har tänkt sluta röka eller snusa, så är det hög tid att göra det när du är gravid. När du röker eller snusar får du i dig många skadliga ämnen som tas upp av blodet och når fostret via moderkakan och navelsträngen.

Fostret får till och med i sig större mängd än mamman av vissa ämnen, till exempel kolmonoxid och nikotin. De flesta av tobaksrökens ämnen passerar fritt över till fostret. Nikotinet, som även finns i snus, gör att blodflödet i livmodern och moderkakan minskar och fostret får mindre syre och näring.

Kolmonoxiden som finns i cigarettröken gör att blodets syreupptagningsförmåga försämras hos den som röker. Om rökaren är gravid får fostret också i sig kolmonoxid. Fostrets blod tar upp dubbelt så mycket kolmonoxid som mammans och gasen stannar dessutom kvar längre hos fostret.

Rökning ökar riskerna för :
Att fostret växer för dåligt
Missfall
Fosterdöd under graviditeten
För tidig förlossning
Moderkaksavlossning
Plötslig spädbarnsdöd.
Hur mycket du röker står i direkt proportion till riskerna för fostret. Så fort du slutar kommer det fostret till godo.
RÖKNING OCH AMNING
Forskningsnytt juli 2006
Barn påverkas av rökning inte bara genom att inandas rökig luft utan även via bröstmjölken.


Detta är ingen rappakalja utan ren fakta:)

Men självklart om någon tagit illa upp att jag gnällt ska jag självklart inte säga något mer, för även om jag är emot det så tycker jag ändå att det är upp till var och en:)

Och jag påstår inte att jag är någon ängel heller som följer allt, jag får fruktansvärt dåligt samvete varenda gång jag bleker håret, 3 gånger har jag blekt sen jag vart med barn, och alla de tre gångerna har jag haft fruktansvärt dåligt samvete ska ni veta, samma sak med lakris som det är delade åsikter om, men samma sak där dåligt samvete, dåligt samvete:) Och skulle bm säga att mitt blodtryck är för högt skulle jag aldrig mer äta lakris:)

Personligen skulle jag välja att ha folk som gnällde på mig än att folk bara skulle låtsas som ingenting och också förneka konsekvenserna:) Och efetr vi läst medicin i skolan så har man fått mycket mer förståelse:)

eftersom jag själv aldrig har rökt kan jag inte veta hur svårt det är att sluta, men jag säger skulle det hända barnet något skulle jag inte kunna leva med mig själv om jag visste att jag gjort något som kanske skadat barnet!  Jag tror absolut ingen skulle vilja skada sitt foster medvetet,:) Hoppas ingen tar illa upp nu:)

Kommentarer
Postat av: jenny

tack martina... ni ser de går skriva på vettiga sätt ist för att trackasera.. saken är att vi hört de där nu och de räcker nu.. nu har de blivit för mycket och de är inte längre att ni bara säger till de är rena trakaserier snart... allt jag vill är att ta ansvar för mitt eget liv och mina beslut jag behöver inte folk som hänger ut mig över flera internet sidor m,m för då mår jag bara dåligt och då röker jag bara mera...... tänk på de...

2009-05-20 @ 08:51:04
URL: http://plastros.blogg.se/
Postat av: Marielle

finns inget värre än att se en gravid kvinna/tjej röka. det ser så jävla illa ut. hur beroende man än är tycker jag man sätter livet i magen först.



hur är det med dig och magen? :)

2009-05-20 @ 09:49:09
URL: http://rockbabes.blogg.se/
Postat av: Malin

jag skulle ALDRIG i hela mitt liv stoppa en cigarett i munnen om jag var gravid.. då är man bra jäkla dum i huvudet.. och jag har rökt, jag vet hur svårt det är att sluta.. men jag sluta utan att vara gravid. Kan man int eta sitt ansvar o klara utav o sluta röka när man e med barn ska man inte ha barn heller.. så tycker jag.. o jag skiter fullständigt i om folk tycker illa om min åsikt.. likaså när man väl fått barn o har småbarn ska man inte röka.

2009-05-20 @ 23:59:14
URL: http://supermalle.blogg.se/
Postat av: annica stadig

alla måste ju få tycka som dom vill,,jag tycker åxå det är jävligt onödigt att röka när man är gravid....stå på dig om vad du tycker och ingen ska få stoppa det bruden....kramar A.stadig

2009-05-22 @ 11:43:00
Postat av: Ullis

Vågar påstå att mammor som röker automatiskt är sämre mammor. För där ser man helt enkelt vad som prioriteras först !

Barnmisshandel MINST sagt !

2009-05-23 @ 23:53:55
Postat av: nadja

när man är med barn så är man ansvar om ett annan liv.. o kan man inte sluta röka för barnets skull, hur ska man då kunnaha ensvar om bernet när det kommer??? en sån enkel sak egentligen.. jag är rökare o har svårt att sluta.. men skulle jag bli med barn så skulle jag tvinga mig själv att sluta.. spelar inge roll.. jag skulle fråga mig själv.. vad är viktigast JAG eller BEBISEN??

helt idiotiskt tycker jag.. jag fattar inte hur man medvetat kan skada en annan person..

2009-05-26 @ 09:25:54
URL: http://www.nogg.se/PilboNasse

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0