Emetofobi

Läste precis Mickis blogg och hon är som jag livrädd för spyor, magsjuka och fick se att dte finns ett ord för det; Emetofobi, slog genast upp dte och kom till en sida som handlade om det: http://www.emetofobi.se/

Och det var så självklart att det är det jag lider av för jag är verkligen överdrivet jävla skit rädd för spyor, speciellt när andra spyr! Detta har blivit värre och värre, ända sen jag var liten och fick se en spy aldelles bredvid mig har jag varit rädd, vad jag kan minnas iallfall, detta har blivti ett problem i min vardag!

Det var min absolut största oro när jag började läsa till undersköterska, skulle aldrig i hela mitt liv kunna jobba på ett sjukhus, aldrig nånsin! Det är inte bara det att jag tycker det är äckligt när nån spyr, jag får panik i hela kroppen, letar tecken hos folk att de kan se dåliga ut, panik stiger i kroppen om nån säger att de har ont i magen/ mår illa, jag blir så fruktansvärt obekväm, ångesten är nära bristninggränsen och jag vill bara fly så långt bort som det bara går!

Hatar nuförtiden att gå under stora karuseller till och med och att träffa barn har blivit mer jobbigt, konstigt jag vet men jag förknippar spyor ofta med barn, för ofta spyr dom rätt ut utan minsta förvarning! Sa det till Jossan nyligen att jag skulle verkligen älska att jobba med barn(dagis), skulle vara drömyrket men på grund av min fobi skulle det aldrig nånsin gå, och det är så jävla synd!

När Isabelle spyr gå det hur bra som helst, det bryr jag mig inte om ÄN, men är livrädd hur jag kommer reagera den dagen jag e ensam hemma och hon får magsjuka när hon är äldre och äter riktig mat!

Kommer jag klarar att ta reda på det, men väldigt många säger att det är annorlunda när det är ens eget barn och det tror jag också!
Älskling har jag blivit van med för han spydde väldigt ofta i början när vi va tillsammans när vi festat, men kanske också berodde på att jag också var full och rädslan försvann lite!

Så man kan kort och gott säga att jag är inte kompisen som håller upp tjejkompisarnas hår när de mår dåligt efter krogen, nej nej skulle hellre raka av mig allt hår jag har!


Kommentarer
Postat av: sabina

Då är jag likadan kan jag säga.

Är verkligen LIVRÄDD för spyor! Det är sjukt.

Så det är ännu en orkas till att jag hatar vintern :P

2010-04-12 @ 14:55:48
URL: http://swilen.blogg.se/
Postat av: sabina

Ja, det är syn dom man tycker om att jobba inom vården, vilket jag gör.

Man är orolig för att nån ska bli sjuk :P

Ja, hon blir ju 10 månader nästa vecka. din lilal sötnos har också vuxit, riktigt fort :)

2010-04-12 @ 20:47:27
URL: http://swilen.blogg.se/
Postat av: Sabine

Jag tycker definitivt det är annorlunda med sitt egna barn. Jag har typ snorfobi, men Alice snor är inga problem. Dock klöks jag när jag använder näsfridan på henne men det är hela grejen som är äcklig, suga ut snor liksom:/

2010-04-12 @ 22:28:52
URL: http://nissesmamma.blogg.se/
Postat av: jossan

ja, du får ta å vinna en miljon nu.. =)) men jag kan ta isabelle utana tt du behöver vinna en miljon ocks..d e vet du.. =))) syns om några timmar.. =)) pussar

2010-04-13 @ 08:46:53
URL: http://josefinebornstrom.blogg.se/
Postat av: Mickis

Jag är väl den enda som INTE kan ta hand om mina barn när dom spyr isf :(:( Känner mig som en skit dålig mamma när jag flyr hemmifrån dom få "pepparpeppar" gånger det har hänt :(( Men jag vet att jag har ett problem och jag tycker bara det är FÖRJÄVLIGT att folk inte kan/vill acceptera det och verkligen säga till när dom har varit magsjuka osv då dom VET att man inte vill träffas .. Tur jag inte är ensam om detta i världen, synd bara att man inte har så många att dela och prata med den om bara.. Puss och Kram

2010-04-13 @ 12:20:22
URL: http://mickislammi.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja det var den enda jackan som föll mig i smaken. Dom har ju svindåligt utbud just nu tycker jag :/ Ska vi ses nån dag snart?

2010-04-13 @ 18:34:44
URL: http://sandraohstrom.blogg.
Postat av: Anna

Nej det är inte så kul att jobba inom vården när det går magsjuka..

På mitt jobb var hela avdelningen sjuk samtidigt!

2010-04-15 @ 08:32:40
Postat av: emelie

det var jättekul å träffa dej och izabelle idag:-)

2010-04-18 @ 22:10:19
Postat av: Veronica

jaa, jag funderar mer och mer på den :) Hur är allt med er gumman? Lillan växer så det kankar? :)

2010-04-19 @ 14:41:15
URL: http://sstromberg.blogg.se/
Postat av: martina

hej emelie:):) dte var jätte kul att träffa dig med, synd bara att dte är så sällan:(:( blir nog mer i sommar:D pusss

2010-04-22 @ 21:44:41
URL: http://martinaolofsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0